ArtikkeliTiedote

Uoma helpottaa hoitajien arkea Pohjois-Pohjanmaalla

By 26 lokakuun, 2022 No Comments

Potilassiirtojen sähköiseen hallintaan kehitetty Uoma otettiin käyttöön Pohjois-Pohjanmaalla lakkojen ja lomien siivittämänä. Ympäröivistä olosuhteista huolimatta projektipäällikkö Markku Yli-Pyky kehuu käyttöönottoa: “Vaivattomin käyttöönotto, missä olen ollut.”

 

Uoma on käytössä ulkosiirroissa eli sen kautta hoidetaan Oulun yliopistollisesta sairaalasta ympäröiviin maakuntiin lähtevät potilassiirrot aina Kuusamosta Pyhäjärvelle saakka.

“Uoman kautta tulee näkyväksi, kuinka isosta alueesta on kyse eli kuinka moneen paikkaan hoitajan on aiemmin pitänyt soitella jatkohoitopaikkoja. Nyt prosessi on pitkälle automatisoitu ja paikat näkee kartalta.”, kertoo Oulun seudun yhteispäivystyksessä prosesseista vastaava palvelupäällikkö Reetta Rounaja. Hän sanoo, että tarve potilassiirtojen sähköistämiselle tunnistettiin jo kauan ennen Uoman käyttöönottoa:

Sähköisestä potilassiirrosta on puhuttu vuosia, eli on tunnistettu hoitajien käyttämä aika jatkohoitopaikkojen järjestämiseen. Nyt kun saimme nopeasti reagoivan yrityksen kaveriksi, niin tämähän lähti rivakasti käyntiin.”

Tietohallinnon kehityshankkeiden osalta hoidon sujuvuudesta ja resurssien tehokkaasta käytöstä vastaava projektipäällikkö Markku Yli-Pyky kertoo tavoitteiden täyttyneen:

“Potilassiirrot haluttiin näkyväksi ja raportointi kuntoon. Hoitajien kannalta tärkeää on, ettei puhelimella tarvitse soitella. Uoma vastaa hyvin näihin tavoitteisiin. Teimme oikean päätöksen, kun otimme Uoman käyttöön.”

Vaivaton toimitus on kaikkien etu

Uoman käyttöönotto vietiin maaliin lakoista ja lomista huolimatta reilussa kahdessa kuukaudessa. Yli-Pyky kehuu käyttöönoton ripeyttä:

“Alussa käynnissä oli työtaistelu ja hoitoala tietohallintoa myöten oli lakossa. Lisäksi meidän tietohallinnon tekevä henkilöstömme sattui siirtymään kesken kaiken Istekille. Nostan hattua, että Unitary veti haastavassa ympäristössä käyttöönoton niin hienosti läpi. Ei voi kuin kehua: vaivattomin käyttöönotto, missä olen ollut!”

Järjestelmällä on Pohjois-Pohjanmaalla noin 1600 käyttäjää 69 eri yksikössä. Teknisen toteutuksen ohella käyttöönottoon kuuluvat koulutukset järjestyivät vaativassa ympäristössä sujuvasti.

”Käyttäjien koulutukset saatiin hienosti järjestettyä niin ikään haastavissa olosuhteissa. Tämäkin hoidettiin toimittajan taholta erinomaisesti.”, Yli-Pyky iloitsee.

Uoma otettiin myös henkilöstön puolesta kiitollisina vastaan ja käytön laajentamista odotetaan.

“Uoman käyttö pyörähti käyntiin lomani aikaan. Palautteen perusteella se on helppo ohjelma käyttää ja otettu todella hyvin vastaan. Toivoisin, että Uoman käyttö laajenisi sairaalan sisäisiin siirtoihin mahdollisimman nopeasti! Meillähän siirtyy valtava määrä potilaita talon sisällä eli sitten, kun se saadaan käyttöön, ovat tulokset vielä merkittävämpiä!”, Rounaja pohtii.

“Uoma helpottaa hoitajan työtä”

Rounajan mukaan Uoman hyödyt tiivistyvät siihen, että se helpottaa hoitajan työtä ja vähentää kuormitusta, mitä perinteisestä puhelimella järjestetyistä potilassiirroista aiheutuu:

“Uoma mahdollistaa jouhevan potilassiirron ja raportoinnin sekä vapauttaa hoitajan puhelinlangoilta. Se on valtava apu meille. Jatkohoitopaikkojen soittelu on raskasta hoitajille, jos on paljon potilaita. On myös turhauttavaa, jos joutuu soittamaan ja antamaan raporttia seitsemään eri paikkaan. Se vie pitkän ajan työstä!”

“Nyt paikan haku hoituu näpsäkästi sähköisellä siirtopyynnöllä, joka menee automaattisesti myös seuraavaan paikkaan, jos ensimmäinen ei pysty vastaanottamaan. Uomaan on rakennettu reitit valmiiksi, mikä vähentää rallia meillä ja hoitajat voi keskittyä potilastyöhön.”, Rounaja jatkaa.

Uomalla koordinoidaan potilaan jatkohoitoon siirtymiseen liittyvän paikan löytämisen ohella tiedonvälitys. Tarkistuslistan avulla oleellinen tieto potilaasta välittyy vastaanottavalle yksikölle. Chat puolestaan mahdollistaa viestinnän potilaan siirtoon osallistuvien ammattilaisten välillä.

“Potilaan raportointi on myös laadukkaampaa, kun se on sähköistä. Tarkistuslista tekee tiedosta tasalaatuisempaa. Lisäksi keskustelu potilaasta vastaanottavan yksikön kanssa chatissa tuo läpinäkyvyyttä yhteistyöhön.”, Rounaja kuvaa.

Digitalisaatio ei ole ihmelääke hoitajapulaan – rohkea kehittäminen voi olla

Hoitajapula koskettaa koko Suomea. Rounajan mukaan yksi selkeä syy kehittämiselle onkin se, että hoitajan työaika ei menisi puhelimessa vaan hoitotyössä:

“Kaikki digitaaliset ratkaisut, joilla pystytään vähentämään hoitajan työtaakkaa, on eteenpäin menoa. Uskon, että meillä on paljon ratkaisuja käyttämättä, jotka helpottaisivat sitä hoitajan arkea. Sähköinen potilassiirto on yksi tärkeimmistä!”

Digitalisaatiolla voidaan helpottaa hoitajien arkea, tuoda tehokkuutta työhön ja vapauttaa työaikaa, mutta yksin se ei hoitajapulaa ratkaise, pohtii Yli-Pyky:

“Toimivista työkaluista on apua mutta myös toimintamallit ja työolot kaipaavat remonttia.  Järjestelmien avulla voidaan löytää niitä tehokkaampia toimintamalleja. Uoman kaltaisilla viisailla ratkaisuilla voidaan luoda uskoa paremmasta – ja varmasti se muokkaa myös niitä toimintamalleja.”

Vaikka digitalisaatiolla ei ratkaistaisi kaikkia haasteita, on rohkea kehittäminen Rounajan mukaan välttämätöntä, jotta nykyresursseilla pärjätään:

“Meillä on olemassa olevat resurssit, joilla potilaat tulee saada hoidettua tässä hetkessä. On myös vaikeaa saada hoitajapulan vuoksi täytettyä kaikkia paikkoja, joten meidän täytyy keksiä ratkaisuja, jotka auttavat selviytymään tästä tilanteesta.”

Asiantuntevaa yhteistyötä

Rounaja kehuu yhteistyötä Unitaryn kanssa: “Yhteistyö on todella helppoa, reagointi nopeaa ja ratkaisukeskeistä. He tietävät, mitä tekevät ja osasivat hienosti avata ne minullekin tunnistettavissa olevat ongelmat, joita on lähdetty ratkomaan.”

Toimittajan asiantuntemus saa kiitosta myös projektipäällikkö Yli-Pykyltä: “Toimittaja on kehitysmyönteinen ja asiakasta kuunteleva. Heillä on vahva sisällöntuntemus, mikä auttaa todella paljon. He ymmärtävät, kun käyttäjät kertovat ongelman. Siitä huomaa, että he tuntevat kentän ja tietävät, mikä tuotteen tarkoitus on. Uskallan ehdottomasti suositella Uomaa!”

 

Unitary Healthcare Oy on Suomen johtava potilaslogistiikkaan erikoistunut ohjelmistoyritys. Uoma on käytössä yli 340 terveydenhuollon yksikössä seitsemässä sairaanhoitopiirissä ja sen avulla järjestellään kuukausittain yli 13000 potilassiirtoa.

 

Lisätietoja:
Avainasiakaspäällikkö Emilia Valkonen, emilia.valkonen@unitary.fi, p. 040 741 1610
Myyntipäällikkö Teemu Kumpulainen, teemu.kumpulainen@unitary.fi, 045 315 9425
Toimitusjohtaja Taavi Saviauk, taavi.saviauk@unitary.fi, p. 050 543 5789
Unitary Healthcare Oy