Tiedote

Uoma laajentaa Vaasaan

By 4 marraskuun, 2021 8 marraskuun, 2021 No Comments

Tavoitteena potilassiirtojen sujuvoittaminen

Uoma otettiin syyskuussa käyttöön Vaasan keskussairaalassa ja kaupunginsairaalassa. Kuusi kuukautta kestävän pilotin tavoitteena on sujuvoittaa potilassiirtoprosessia ja vapauttaa hoitajien aikaa potilastyöhön.

 

Vaasassa Uoman käyttöönoton tavoitteet ovat selvät: tähtäimessä ovat nopeammat potilassiirrot ja vähemmän puheluita. Vaasan keskussairaalan tutkimus- ja kehittämisyksikössä erityissuunnittelijana ja Uoman käyttöönotossa erikoissairaanhoidon asiantuntijana toimiva projektivastaava Susanna Heinonen avaa:

“Meillä on esimerkiksi erikoissairaanhoidossa paljon potilaita, jotka odottavat jatkohoitopaikkoja terveyskeskukseen eli ensimmäisenä tavoitteena on nopeammat potilassiirrot. Toiseksi haluamme päästä eroon ylimääräisistä puheluista niin, ettei henkilökunnan lähettävässä tai vastaanottavassa päässä tarvitsisi soitella potilassiirtojen vuoksi.”

Uomalla koordinoidaan potilaan jatkohoitoon siirtymiseen liittyvän logistiikan ohella tiedonvälitys. Kolmantena tavoitteena onkin Heinosen mukaan yhtenäistää käytäntöjä ja luoda suora raportointikanava jatkohoitoja hoitaville ammattilaisille: 

“Halusimme saada raportoinnin kuntoon. Meillä ei ole yhtenäistä potilastietojärjestelmää, vaan tiedot kulkevat Kanta-palvelun kautta. Kaikki eivät pääse näkemään sieltä tekstejä, jolloin on ollut pakko käyttää puhelinraportointia, mikä on haasteellista, koska siitä ei jää jälkeä.”

Uoman tarkistuslistan avulla jatkohoitopaikan järjestämisen kannalta oleellinen tieto potilaasta välittyy ammattilaisille. Se sujuvoittaa raportointia vähentämällä tarpeetonta tiedonvälitystä. Puhelimettomaan potilassiirtoon on jo päästy Vaasan keskussairaalassa yhdellä osastolla, joka tarttui innolla Uoman käyttöön. Seuraavana vuorossa on laajentaa Uoman käyttöä Vaasan keskussairaalan sisällä, Närpiön kuntaan ja kotihoitoon.

“Ajattelimme, että Uoma toimisi hyvin kotiin tarjottavassa hoidossa ja palvelussa, koska meiltä puuttuu sieltä raportointiväylä, eli olisi hienoa jos kentällä olevat hoitajat näkisivät suoraan mobiilipuhelimesta esimerkiksi hoito- ja lääkemääräykset. Ajatellaan vaikka perjantai-iltapäivää, jolloin tieto liikkuu huonosti, niin tällainen suora viestintäkanava auttaisi siinä paljon.”, Heinonen pohtii ja jatkaa:

“Uoma onkin selkeyttänyt viestintää ja koko potilassiirtoprosessia: se auttaa näkemään kokonaisuuden. Käyttöönoton myötä olemme päässeet seuraamaan, miten potilassiirrot keskussairaalan sisällä ja ulospäin kuntien vuodeosastolle toimivat, ja nyt meillä on hyvä mahdollisuus kehittää koko prosessia entisestään. Ennen Uomaa jokaisella on ollut vähän omat toimintatapansa. Uskon, että halua on laajentaa Uoman käyttöä myös muihin kuntiin, kunhan käyttöä saadaan lisättyä.”

Vuoden 2022 alussa pilotti laajentunee Pohjanmaan alueen muihinkin kuntiin ja tavoitteena olisi, että kuntayhtymän kaikki kunnat olisivat jossain vaiheessa mukana Uomassa. Molemmat osapuolet kiittelevät hyvästä yhteistyöstä.

 “Meillä on yksi yhteyshenkilö, joka reagoi tarpeisiimme ja vastaa kysymyksiimme aina positiivisin mielin. Se rakentaa luottamusta niin käyttäjille kuin meille muille projektissa mukana oleville.”, Heinonen iloitsee. 

“Kaikki ovat ottaneet meidät lämmöllä vastaan ja yhteistyö ihmisten kanssa on helppoa. Opimme ympäristöstä yhdessä käyttäjien eli hoitajien kanssa, ja käymme tarvittaessa potilassiirtojen luonnin läpi vaikka kädestä pitäen. Parasta onkin se, että saa tehdä töitä käyttäjien kanssa ja pääsee osaksi osaston arkea.”, avainasiakaspäällikkömme Emilia Valkonen kommentoi.

 

Unitary Healthcare Oy on Suomen johtava potilaslogistiikkaan erikoistunut ohjelmistoyritys. Uoma on käytössä yli 220 terveydenhuollon yksikössä viidessä sairaanhoitopiirissä ja sen avulla järjestellään kuukausittain noin 8500 potilassiirtoa.

 

Lisätietoja:
Avainasiakaspäällikkö Emilia Valkonen, emilia.valkonen@unitary.fi, p. 040 741 1610
Asiakkuuspäällikkö Teemu Kumpulainen, teemu.kumpulainen@unitary.fi, 045 315 9425
Toimitusjohtaja Taavi Saviauk, taavi.saviauk@unitary.fi, p. 050 543 5789
Unitary Healthcare Oy