Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän terveyskeskussairaaloissa ja HUS Hyvinkään Akuutissa on otettu käyttöön Uoma-potilaslogistiikkajärjestelmä. Uoman avulla hoidetaan potilaiden kiireetön jatkohoitoon siirto terveydenhuollon toimijoiden välillä ja sairaaloiden sisällä. Uoma muuttaa potilaan jatkohoitoon siirron sujuvammaksi, säästää kustannuksia, tekee hoitajan työstä helpompaa ja potilaan siirrosta turvallisempaa. Aiemmin siirto on vaatinut useita puheluita ja keskeytyksiä hoitajan työhön.
”Uoman suurin hyöty on, että potilaat ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kaikki tapahtuu paljon nopeammin kuin ennen”, kertoo Keusoten koordinoiva hoitotyön esimies Nina Nikkinen. ”Järjestelmän käyttöönottokin sujui helposti ja nopeasti”, Nikkinen lisää.
Uoma poistaa perinteisesti potilassiirtoihin liittyvät puhelimitse tapahtuvat paikkatiedustelut sekä suullisten siirtoraporttien antamisen. Järjestelmä yhdistää kaikki potilaiden siirtoon osallistuvat ammattilaiset ja toimii sujuvasti yli kuntarajojen.
”Uoman avulla säästämme aikaa, rahaa ja hoitajien askeliakin potilaiden vastaanottamisessa”, kuvailee hoitotyön esimies Minna Säynätmäki Hyvinkään terveyskeskussairaalasta. ”Potilaat siirtyvät nopeammin, ja hoitajien ei tarvitse kirjoittaa tietoja paperille. Hoitajien ei myöskään tarvitse kävellä toiseen kerrokseen tai tiimiin toimittaakseen tietoja potilaasta”, Säynätmäki jatkaa.
Käyttäjätyytyväisyys huippuluokkaa
Uoma otettiin käyttöön Keusoten terveyskeskussairaaloissa ja HUS Hyvinkään Akuutissa loppusyksystä 2019 ja alkuvuonna 2020.
”Uomasta on kuulunut hoitajilta pelkkää positiivista. Järjestelmän oppii nopeasti, ja se koetaan helpoksi käyttää. Tärkeintä on, että se toimii, kuten pitääkin”, sanoo apualaisosastonhoitaja Irmeli Parkkonen HUS Hyvinkään Akuutista.
”Käyttäjätyytyväisyytemme on yli 95 %, mikä on täysin poikkeuksellista tällä alalla”, kertoo Uoman kehittäneen Unitary Healthcare Oy:n toimitusjohtaja Taavi Saviauk. Unitary Healthcare Oy on suomalainen lääkärien perustama ohjelmistotalo.
”Loimme Uoman ratkaisemaan ongelmaa, jonka olemme itse havainneet kliinisessä työssämme. Teimme sellaisen järjestelmän, jota itsekin haluamme käyttää”, Saviauk sanoo.
Puhelinrumba jäi – myös monimutkaiset jatkohoitopolut hoituvat
Perinteisesti hoitajat selvittävät potilaiden jatkohoitopaikkaa puhelimitse ja antavat siirtoraportin potilaasta uuteen hoitopaikkaan suullisesti. Tämä vie aikaa ja aiheuttaa työhön keskeytyksiä, jotka ovat tutkitusti uhka potilasturvallisuudelle.
Uomassa koko sairaanhoitopiirin paikkatilanne näkyy reaaliaikaisesti ja siirtoraportti annetaan rakenteisesti tarkastuslistan avulla. Kaikki siirtoon osallistuvat näkevät siirron sen hetkisen tilan ja pystyvät kommunikoimaan toisillensa chat-yhteyden avulla. ”Chat onkin ollut suosituin ominaisuutemme. Puhelinrumban perään ei haikailla”, Saviauk kertoo.
”Uoma soveltuu niin pienten kuin isojenkin sairaanhoitopiirien käyttöön. Ominaisuutemme kattavat myös erittäin monimutkaiset jatkohoitopolut”, Saviauk lisää.
Uoma-järjestelmä on käytössä Keusoten lisäksi Pirkanmaan ja Satakunnan sairaanhoitopiireissä. Sen avulla tehdään kuukausittain yli 3 000 potilassiirtoa.
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Taavi Saviauk, Unitary Healthcare Oy, taavi.saviauk@unitary.fi, p. 050 543 5789
Koordinoiva hoitotyön esimies Nina Nikkinen, Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä, nina.nikkinen@keusote.fi, p. 040 315 3587